29 września 2017

Mleko i miód - RECENZJA

Autor: Rupi Kaur
Tytuł: Mleko i miód. Milk and honey
Wydawnictwo: Otwarte
Ilość stron: 398


"jeśli urodziłaś się
tak słaba by upaść
urodziłaś się
tak silna by wstać."



Wydanie dwujęzyczne.

„Mleko i miód” to opowieści o miłości i kobiecości, ale też przemocy i stracie. W krótkiej, poetyckiej formie skrystalizowały się pełne cielesności emocje. Każdy z rozdziałów dotyka innych doświadczeń, łagodzi inny ból. Rupi Kaur szczerze i bezkompromisowo ukazuje kobiecość we wszystkich jej odcieniach, cudowną zdolność kobiecego ciała i umysłu do otwierania się na miłość i rozkosz mimo doznanych krzywd.

Przyznam się szczerze, że po raz pierwszy przeczytałam książkę pisaną wierszem. Jakoś nigdy nie przemawiała do mnie poezja i nie byłam przekonana do powieści pisanych właśnie w taki sposób. O tej książce usłyszałam wiele dobrego, więc postanowiłam sama sprawdzić, czy faktycznie jest taka świetna jak wszyscy mówią. Na początku nie miałam zamiaru jej kupować, ale kiedyś weszłam do księgarni i ona była właśnie na pierwszej półce bestsellerów, więc pomyślałam "trudno" i kupiłam ją. Jak się okazało, zdecydowanie było warto. 

''musisz
chcieć spędzić
resztę życia
przede wszystkim
ze sobą."

Książka jest jakby podzielona na cztery etapy, które, można powiedzieć, następują kolejno po sobie, jakby tworzyły rozdziały. Każdy z nich opisuje jakąś sytuację w życiu, na przykład miłość czy zerwanie. Wszystkie etapy razem tworzą ze sobą spójną całość, z której człowiek może wynieść wiele nauk i porad. 

Bardzo urzekła mnie ta powieść. Ta książka jest tak specyficzna i wyjątkowa, że trudno o drugą taką samą. Może mieć wiele kopii, ale żadna nie będzie nawet w najmniejszym stopniu choćby podobna do jej oryginału. Opisuje bardzo wiele tematów, niektóre tak trudne i ciężkie nawet do zaakceptowania, że podziwiam autorkę jak dobrze sobie z nimi poradziła ukazując je w takim świetle, by czytelnik mógł zrozumieć i poczuć te emocje, z którymi borykała się sama autorka. 

Sam sposób pisania tych opowiadań jest wyjątkowy. Daje bardzo dużo do myślenia i sprawia, że odbiorca może interpretować jedną sytuację na wiele sposobów i za każdym razem zauważy coś, czego przedtem nie był w stanie dostrzec. Za każdym razem, kiedy kolejny raz czytam jakąś stronę, wynoszę z niej coś innego niż poprzednim razem, co pozwala na dostrzeżenie różnych aspektów tego samego tematu. 

"gubię części ciebie tak jak gubię rzęsy
nieświadomie i wszędzie."


Dla mnie ta książka zawsze będzie tą wyjątkową. Nie ważne, ile razy będę w stanie ją przeczytać, nigdy nie będę miała jej dość. Bardzo się cieszę z tego, że ją kupiłam. Dzięki niej zobaczyłam tak naprawdę życie na nowo. Sprawiła, że zaczynam zauważać rzeczy do tej pory dla mnie nieistotne. Myślę, że każdy choć raz w swoim życiu powinien przeczytać tę powieść. I gwarantuję - na pewno coś z niej wyniesie.


Moja ocena: 9/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz